A
KÖZÉPKORI EGYHÁZ
A
kereszténység eltérő fejlődése keleten és nyugaton
· 476-ban nyugaton megbukik a császárság ®
az Egyház függetlenedik
· Keleten (Bizánci birodalom) viszont minden marad a régiben - Cezaropapizmus
· Nyugaton marad a latin nyelv, keleten viszont a görög lesz
az uralkodó
· Az arab terjeszkedés miatt a keleti Egyház defenzívába
szorul
· Nyugaton viszont a latin Egyház egy sor barbár népet
megtérített
A
pápai állam kialakulása
· István pápa a longobárdok ellen Kis Pippintől kért
segítséget (751), cserébe elismeri királynak
· Az új államban (756) a pápa lesz a világi uralkodó
A
nagy Kelet-Nyugati Egyházszakadás
· Liturgikus-, nyelvi- és dogmatikai különbségek
· Bizánc lenézte a barbár nyugatot, Róma pedig Bizánc helyett az
új nyugati államok felé fordul
· 1054-ben végleg kettészakad a kereszténység
o Nyugat,
latin nyelvű, Római Katolikus Egyház
o Keleti,
görög nyelvű, Ortodox Egyház
Szerzetesség
· Sok vallásban megtalálható, célja a világból kivonulni, hogy
fokozottan Istenre koncentrált életet éljenek
· Eleinte remete-mozgalom keletkezik
· Később ezek a remeték társaságokat alapítottak
· Szigorú életvitel – szegénység, tisztaság, engedelmesség; Az
alap az evangéliumi tanítások megélése
· Keleten Szt. Vazul regulája és rendje terjed el – elmélkedő
szerzetesség
· Nyugaton Nursiai Szt. Benedek rendalapítása lesz tartós és
nagy hatású - bencések
· Ora et labora!”Tevékenységük: földművelés, könyvmásolás,
hittérítés
Clunyi reform
·
A X-XI. században a vallásosság felerősödik, szentek,
az ereklyék tisztelete.
·
Az embereknek azonban nem felelt meg az
elvilágiasodott egyház
·
Reformmozgalom indult a hitélet megerősítésére, az egyház
megtisztítására. központ: Clunyi kolostora.
·
Visszatérnek az ősi regulákhoz, s új szerzetesrendek
is alakulnak: ciszterciek, premontreiek.
·
Felléptek a szimónia, azaz az egyházi
méltóságok vásárlása ellen,
·
megjelent a papi nőtlenség (cölibátus)
követelése, hogy a papok csak a hivatásukkal törődjenek.
·
Az 1059-es lateráni zsinat intézkedései:
·
elfogadták a cölibátust,
·
megtiltotta a világi invesztitúrát, vagyis, hogy világiak iktassák be hivatalukba a
püspököket,
·
kimondták, hogy a pápát ezentúl a bíborosoknak kell
megválasztaniuk.
·
A római pápa a XI. sz. végére megszerezte a NY-i
kereszténység vezetését, kivívta a világi hatalomtól való függetlenségét.
A pápaság a reformok élén
·
VII. Gergely pápa , egykor cluny szerzetes 1075-ben
kiadta a Dictatus Papae-t,
amelyben politikai követeléseket is megfogalmazott:
-
kizárólagos vezető szerepet a pápaságnak a római
katolikus egyházon belül,
-
felsőbbséget a világi hatalommal szemben.
A német-római császárság a XI.
században
Az egyházi reformokat, míg azok a hitéletet
érintették, a császárság támogatta. Mivel az invesztitúra jelentős hatalom volt
számukra, hisz az általuk kinevezett egyházfőkre – és azok birtokaira- támaszkodva
igazgatták a birodalmat, a császár elutasította a pápaság politikai
követeléseit.
Invesztitúra
harcok – az egyház politikai törekvései
Az
állam és az egyház, a világi és a lelki hatalom nagy vetélkedése, a pápaság és
a császárság hatalmi küzdelme, a keresztény Európa feletti vezető hatalomért.
Az összecsapás az invesztitúra-jog kapcsán alakult ki.
Az
első szakasz (VII. Gergely – IV. Henrik)
·
1075-ben
VII. Gergely kiadta a Dictatus Papaet, majd megtiltotta a világi invesztitúrát,
ezzel nyíltan hadat üzent a császárnak
·
1076-ban
IV. Henrik megfosztotta VII. Gergelyt a pápaságtól, aki válaszul kiátkozta őt
az egyházból.
·
1077-ben
IV. Henrik elzarándokolt Canossába
·
Utána
fegyveres küzdelmek
·
1122-ben II. Callixtus pápa és V. Henrik
megegyezést kötnek, ez a wormsi
konkordátum. Ennek értelmében ketten adták át a jelvényeket, így
a jogokat is. A világi dolgokban a császárnak, az egyházi dolgokban a pápának
tartoznak engedelmességgel az egyházi emberek.
A
második szakasz (III. Sándor – I. Frigyes)
A
harc a gazdag Észak-Itáliáért folyt. Ez a terület hivatalosan a császárság
részét alkotta, de az Alpok miatt nem érvényesült a császár a hatalma. Két párt
alakult ki, a guelfek, akik pápapártiak, és a ghibellinek, akik császárpártiak.
1176-ban Legnanonál végül a császár
vereséget szenvedett, megismételték a wormsi konkordátumot.
A pápaság kísérlete az európai hegemóniára
·
Ince uralkodása idején (1198-1216) a pápaság hatalma
kiteljesedett. Ekkor ismerték el a legtöbben a pápai hatalmat, a pápa
királyokat átkozott ki, pl. Földnélküli János angol királyt.
·
1215-ben felállításra került
az inkvizíció, az egyházi törvényszék az eretnekek ellen.
A harmadik szakasz (II. Frigyes – IX.
Gergely)
A pápaság a 14.-15. században
· A harcokban maga is gyengült, világi hatalma és
gazdagsága ellen mozgalmak indultak
· hamarosan a feltörekvő francia királyság
befolyása alá kerültek („avignoni fogság”:1309-1377.)
· 1378-ban a pápa visszatért Rómába, de
Avignonban is választottak egyet, ez a nagy nyugati egyházszakadás.
· Reform-mozgalmak indultak. Luxembugi Zsigmond
császár a konstanzi zsinaton (1414-18) végül felszámolta az egyházszakadást, de
a reformok elmaradtak.
A keresztes háborúk
Céljai:
·
megsegítsék
a keleti keresztényeket és visszahódítsák a muszlim uralom alá került
szentföldi területeket.
·
a
keleti kapcsolat gazdasági érdekei és az európai „népességfelesleg” lecsapolása
·
feudális
anarchia levezetése –a hitetlenek ellen háborúzzanak a földesurak, ne egymás
ellen,
·
az
egyház és a pápaság európai tekintélyének helyreállítása ill., az
egyházszakadás felszámolása
II. Orbán a clermonti zsinaton (1095) meghirdette a harcot a Szentföld
felszabadításáért.
·
A
kereszteseknek 1099-ben sikerült Jeruzsálemet elfoglalniuk,
·
latin-keresztény
fejedelemségeket hoztak létre.
·
Az
1270-es évekig Európából nyolc nagyobb és számtalan kisebb sereg, hadjárat
indult, a Szent Sír védelmére pedig önálló szerzetes-lovagrendek alakultak.
·
A
végső győzelmet azonban a muszlim túlerő és a keresztesek, az európai államok
közötti ellentétek miatt nem sikerült biztosítani.
Következmények:
·
fellendült
a levantei kereskedelem (Genova és Velence óriási jövedelem), az európai gazdaság
·
Európa
érintkezésbe került az antik és az arab tudomány és kultúra vívmányaival,-
keleti pompa, étkezés, fürdő
·
A
szentföldi háborúk során az iszlám világ hatására Nyugaton meghonosodott
a keleties életvitel (higiénia, pompaszeretet), a kulturális
kapcsolatok azonban már kevésbé virágoztak a Jeruzsálemi Királyság
területén. Az iszlám és a keresztény kultúra egymásra hatása inkább
Szicíliában és Hispániában érvényesült. A keresztes hadjáratok időszakát
másként ítéli meg a keresztény és a muzulmán világ. A kezdeti
sikeres támadások az iszlám előretörését csak átmenetileg állították meg,
s a muzulmán haderő végül felülkerekedett az általuk megszállóknak és
barbároknak tekintett „frank” seregeken.
·
ugyanakkor
feléledt a dzishád és véglegesítette a nyugati és keleti egyház közötti
ellentétet is
·
Felerősödött
a korszakban az antijudaizmus,
azaz a zsidóság elleni erőszakos fellépések.
Lovagrendek
létrejötte
A
keresztény államok, a zarándokok védelmére, ellátására szerveződtek meg.
Johanniták: Templomosok:
Német lovagrend:
Eretnekmozgalmak
A
XII. századtól Nyugat-Európában terjedőben voltak az eretnekmozgalmak, a
kathar-albigens és valdens mozgalmak. Hirdették:
-
az
őskeresztényi elvekhez való visszatérést,
-
elítélték
az egyház gazdagságát és fényűzését,
-
nem
ismerték el az egyházi hierarchiát és a római pápát sem.
A pápaság fellépett ellenük. III. Ince keresztes hadjáratot
hirdetett a dél-franciaországi albigensek ellen, 1215-ben pedig a lateráni
zsinat elrendelte az eretnekek felkutatását, melyre létrehozta az inkvizíciót.
A kiátkozás az egyik legsúlyosabb büntetés volt a középkorban,
akit kiátkoztak, nem vehette magához a szentségeket, bárki büntetlenül
megölhette, a kiátkozott gyakorlatilag kívül került a társadalmon.
Szerzetesrendek a
13. században
koldulórendek:
az Assisi Szent Ferenc által alapított ferences
Szent Domonkos által létrehozott domonkos rend.
Kezdetben tényleges koldulásból tartották fenn magukat.
Kolostoraikat az emberek között, a városokban építették fel. Fontos volt az emberekkel való kapcsolattartás: gyóntatás, prédikálás,
majd később a tanítás. A domonkosok megkapták az inkvizíció irányítását.
A vallás, egyház
szerepe
•
A
vallás végig kísérte az ember életútját.
A legfontosabb eseményeket az egyház celebrálta a keresztelőtől a
házasságon át a temetésig. Az egyházi jog (a kánonjog) szabályozta a házasságot,
általa köttetett meg, ő oldotta fel, az egyház képviselője készítette el a
házassági szerződést, ő segített dönteni a házasság anyagi természetű gondjain,
és még a házastársi kötelezettségeket is ő kérhette számon.
•
A
szerzetesrendekkel intézményesítette azt, hogy akik szabadulni akartak a
feudális társadalom szorításától, hátat akartak fordítani a világnak és az
apostolokat követve szegénységben, testvéri szeretetközösségben akartak élni,
ezt megtehessék, hivatalos keretek között. Akiket nem tudott elfogadni, azokat
eretneknek nyilvánította az egyház és fellépett ellenük.
•
A
keresztény erkölcs meghatározó erejű (kizárólagos) ekkor.
•
Az
egyház szentesítette a fennálló feudális rendet, politikai hatalma, befolyása
jelentős
•
Ideológia: imádkozók, harcosok, dolgozók
•
a koronázással törvényesítette az uralkodót
•
Hatással
volt a lovagi erényekre, a Treuga Dei (Isten békéje) mozgalommal fékezni próbálta
a feudális anarchiát.
•
Az
egyház intézte az írásbeli ügyeket, mivel ez az intézmény őrizte az írni tudás
képességét. Az állam ügyei mellett intézte a mindennapok ügyintézését is. Az
ún. hiteles helyek szentesítették a szerződéseket a birtokadományozástól kezdve
a malombérleti jogon át a hospesek jogainak rögzítéséig.
•
Az
egyház szellemi irányítása kiterjedt az oktatás, nevelés, a tudományok,
művészetek, az életvitel egész területére
Mindennapi
élet
•
Az
emberek életét a vallás, a társadalomban elfoglalt helyük és kiváltságaik
határozták meg, és a vagyoni helyzetük.
•
Az
egyház erőteljesen szabályozta az életet
•
A
halál természetes volt, együtt éltek vele
•
Patriarchális
családmodell, apa a legfőbb úr, a nők alárendelt szerepet játszottak – eredendő
bűn, de Mária-kultusz
•
A
gyerekeknek nem nagyon volt gyerekkoruk, hamar kis felnőttként kezelték őket
Zsidó-keresztény
együttélés a középkorban
Hogyan tekintettek a keresztény
társadalmak a vallási kisebbségre? A zsidók a középkorban minden
jelentősebb városban külön utcákban vagy városnegyedekben éltek. A többségi
keresztény társadalomtól való elzárkózásukkal az európai zsidó közösségek őseik
vallásának és kultúrájának megőrzésével tartották meg identitásukat.
A kereszténység elterjedésekor egyes egyházatyák a zsidóság
elkülönítését hangoztatták, kiemelve a zsidók szerepét Jézus elítélésében,
illetve hogy nem tekintik Krisztust Isten Fiának, a Megváltónak. Az
antijudaista nézetek hirdetői teológiai érvekkel, vallási alapon utasították el
a zsidó vallást. A 4. századi egyházi zsinatok határozatai már
tiltották a zsidókkal való házasodást (ugyanakkor a zsidó szabályok sem
engedélyezték a vegyes házasságot), és foglalkozási korlátokat szabtak számukra
(például földvásárlás tilalma). A különböző korlátozó rendelkezések miatt a
középkorban a zsidóság egy része a kereskedelmi, illetve a pénzügyi életben
tevékenykedett. A kialakuló céhes ipar
is kizárta a zsidókat, de ettől függetlenül számos céhen kívüli zsidó kézműves
dolgozott. A városok kialakulásánál a zsidók a saját vallásuk
védelmére elkülönültek a többségtől, de a szeparációt a városi
hatóságok is elrendelték. Egyes helyeken
szabályozták a zsidók költözését, és az egyház további jogfosztó
intézkedéseket hozott. A zsinati határozatok eltérő ruhaviseletre kötelezték a
zsidókat; egyes helyeken kör alakú sárga foltot kellett a ruhájukra varrniuk,
máshol csúcsos kalap hordását írták elő számukra. A zsidókkal szembeni
előítéletek a 12. századtól a vérvádak megjelenésével fokozódtak. (A
hamis vádak szerint a zsidók rituális gyilkosságokat követnek el,
áldozataik keresztény gyerekek, akiknek a vérét vallási ceremóniákhoz,
mágiához, orvosláshoz használják fel.) A felfokozott hangulat többször
zsidóellenes támadásokhoz vezetett, miközben magas egyházi méltóságok hangsúlyozták,
hogy a vérvád alaptalan rágalom.